Semesterläge

publicerat i Livet;
I fredags åkte vi på semester, så jag tog semester även från bloggandet när vi var borta. Jag la fokus på att vara i nuet, njuta och umgås med min lilla familj (och min pappa som vi också hade med oss).

I fredags så gjorde vi ett lunchstopp i Sundsvall där vi även mötte upp pappa/morfar. Vi vuxna åt Västerbottenspaj och skrutt åt pannkaka. Sen rullade vi vidare mot nästa delmål, Hälsingtuna kyrka utanför Hudiksvall. Där blev det en bensträckare och ett besök på min biologiska farfars grav. När vi sedan rullade vidare så somnade skrutt, vilket var planen. Vi kom fram till hotellet strax före 15 och checkade in. Då blev det mellis på rummet för unga damen och lite anda bestyr innan vi gick på upptäcksfärd på hotellet, röjde i lekrummen och bara insöp atmosfären.

Vi åt buffén på hotellet till middag och det fanns en speciell barnbuffé som Signe kunde välja och vraka vid. Efter middagen blev det mer röj i lekrummen innan det blev nedvarvning och gröt på rummet:

Vi lånade en stol av en Kyrkismamma, så en sån måste vi nog skaffa själva också.

När damen sedan var nattad och sov sött i resesängen så mötte vi upp pappa/morfar nere i lobbybaren. Självklart med improviserad babyvakt i form av min och mannens telefoner. Ett glas vitt smakade ljuvligt efter en varm dag i bil. Men eftersom vi är trötta småbarnsföräldrar så gick vi upp på rummet vid 21.30. Morfarn är pensionär så han gjorde kväll samtidigt.

Lördagen började med att Signe chockade sin mor genom att sova till strax efter sju. Då var det direkt ner till frukostbuffén där morfarn tagit ett bord och lagt beslag på en barnstol. Hotellfrukost är ju underbart! Och det fanns även en hel del som föll unga fröken i smaken, främst bröd, vattenmelon och smoothie.

Efter frukost och ombyte (Signe fick gå ner och äta iförd pyjamas) så röjde vi lite mer i lekrummen:

Sen åkte vi mot Furuvik som var själva anledningen till att vi valde att åka till Gävle.

Strålande sol var det tack och lov. Vi spanade lite på apor innan vi slog oss ner för att äta lunch. Aptiten fanns dock inte riktigt hos någon i sällskapet, men lite grann fick vi i oss. Och en hel del vätska, det var rätt varmt som sagt. Vi gick nog genom hela parken, Signe varvade att gå själv, åka vagnen och bli buren. Parken var fin och djuren var intressanta för damen, alltså ett klokt val av oss att åka dit. Några åkattraktioner blev det dock inte, jag var lite sugen på "flodfärd i Amazonas" men med en nyfiken och vattenälskande skrutt så var det inte aktuellt.

Resans höjdpunkt för Signe, att få gosa med getterna. Hon var överlycklig, klappade försiktigt, kramade och erbjöd getmamman sin napp. Älskade ungen min.

Lagom till att vi var nöjda med Furuviksparken och gick till bilen så började det dugga och när vi kom tillbaka till hotellet så regnade det rejält. Skrutt hade dock somnat i bilen och brydde sig inte nämnvärt om att hon blev lite blöt när jag bar in henne. Jag la ner henne i resesängen och sen så sov vi båda två (alla fyra, mannen somnade intill mig på dubbelsängen och pappa/morfar på sitt rum).

Vi bokade bord på en restaurang inne i Gävle (Helt enkelt bar och kök, rekommenderas varmt) för middagen och passade på att busa järnet i lekrummen, spana på fiskarna i akvariet och springa i korridoren innan vi skulle åka in och äta. Restaurangen var liten och mysig och hade uteservering där vi kunde stå och spana på bilar, folk och bussar medan vi väntade på maten.

Signe åt korv och pommes med god aptit och flörtade skamlöst med grabbarna som jobbade där.

Sen tillbaka till hotellet och leka, busa och mysa fram till läggdags.
Mästerkocken in action

Och vi vuxna körde samma upplägg som dagen innan. Nattning och sen lobbybaren för surr och umgänge.

Även imorse vaknade damen vid sju, snälla säg att vi kommer ha sådana nätter/morgnar nu ett tag. Ner för frukost och sen lek:

Paus i ballongjakt.

Sen fick damen leka på rummet medan mannen åkte och tankade bilen och jag packade ihop.

På vägen hem blev det ett stopp, Hudik. Vi åt lunch, lekte i en park, kollade i sjöbodarna och shoppade lite på Albert och Herbert.

Kul att gunga, som vanligt.

Lokalbefolkningen i Lillfjärden.

Släppte av morfarn i Sundsvall och rullade hemåt. Signe fick äta mellis i bilen, men det funkade det med.

Nu är vi alltså hemma, damen sover och jag har packat upp lite av det nödvändigaste. Mannen har varit och handlat lite som fattades här hemma. Nu blir det kvällsfika.

Jag kan varmt rekommendera både Furuvik och hotellet Scandic Gävle Väst. Vi kommer helt klart att återvända.

Imorgon börjar mannen jobba efter tre månader hemma. Och jag är alltså mammaledig igen.